Monday, August 15, 2011

"tunggu saya pandai masak dulu ye, baru kita kawen...kihkihkih"

Hujung minggu hari tu, adik yang duduk asrama balik... disebabkan Ahad malam tu dia dah nak balik asrama... Saya pun kesian la kat dia... So, petang tu banyak la sikit masaknya, my mum masak percik and buat kuih before asar... Lepas asar tu turn saya la pulak masuk dapur...

Saya masak ikan kerapu masak masam manis for berbuka... Buat kek batik untuk adik... Dia teringin nak makan kek batik.. Lepas tu dia buat2 cerita kesian kononnya malas nak turun gi sahur kat dewan makan.. saya pun turun kesian... Lepas tu saya buat la sambal untuk makan dengan roti.... sambal yang ada kentang and ikan bilis tu... boleh tahan sampai seminggu...

Time berbuka, makan lah apa yang di masak tadi, (100percent i buat taw).
Time rasa ikan kerapu masam manis tuh, berdebar jugak, my mum suka comment2... ikan dah la mahal, kalau tak sedap, mau melenting dia... ahahahahahha...

Tiba2, "fuh, sedaplah" hahhaha... ni saya yang cakap...kahkahakah...
Adik saya cakap "sedapnya"...
Kali ni turn my mum pulak... "Sedap dah", huh...legaaa...wat a relief man... tapi dia tambah lagi "Pekat sangat ni, lain kali buat tambah air sikit, kurangkan lada kering"...hahahah... terima kasih....ok la kan, at least rasa semua cukup...

Masa adik saya nak rasa kek batik tu, boleh dia cakap "aku tak tahulah kenapa, walaupun aku tahu mu masak tak sedap, tapi bila mu masak aku rasa nak makan..haha"...

"Aku dah jampi, memang la akan rasa sedap"...Ces, suka hati je cakap aku masak tak sedap ye... Eleh, padahal nak cakap sedap...tapi malu nak ngaku kan???hakhakhak... Nak tahu tak sebenarnya saya jampi dengan apa???

Itulah jampi kasih sayang namanya... heheheh...yang tak sedap pun jadi sedap...kan3???

Patutla selalu dengar orang tua2 cakap, dengar2 ceramah cakap,"kalau ada maid pun, bagi maid buat kerja lain tak apa... tapi kalau masak, kita sendiri yang kena, kalau tak sempat sangat pun, at least hujng minggu, hari cuti biar kita yang masak"... 

Owh, saya percaya pesanan itu, sebabnya, kita akan rasa kasih sayang dan seronok bila tengok mak ayah, adik beradik makan apa yang kita masak... Sebab tu kalau makan kat kedai, boleh boring, kalau kat rumah 20 tahun duduk buat kitaran lauk yang sama pun takpa... Tak gitu??? Hehehehe...

"Uit awak, tunggu saya pandai masak dulu ye, nak dengar comment2 my mum dulu, nanti awak comment tak sedap, saya merajuk pulak...dah terer masak baru boleh kawen, hahahahahahhaha..."berangan aku sorang2...tiada apa2 maksud di sini ye!!!... cuma nak sampaikan, perempuan memang kena pandai masak... Kalau tak pandai sangat pun, at least satu lauk jadilah...hahahahaha..tak gitu???

Kepada lelaki2, jangan lah memilih sangat ye... makan je la apa isteri, anak2 awak masak... Dieorang masak dengan penuh kasih sayang taw... hehehe... Selamat maju jaya!

5 comments:

  1. first time aku setuju ngan mu syuha..'cuma nak sampaikan, perempuan memang kena pandai masak'..haha(haris)

    ReplyDelete
  2. err..syuha kalau janna pandai masak air ngn nasi ja cmna? hehehe

    ReplyDelete
  3. agree 100% ngan syuha...rasa epy sgt bl tgk suami,parents, adik bradik n fmly sume berselera mkn makanan yg kita masak..bahagia je rasa...he3..ramuan utama:kasih syg..mulakan masak ngan bismillah n masaklah ngan pnuh ksh syg n ikhlas..iallah sdp ^_^

    ReplyDelete
  4. br terasa,sy mmg kne pandai msk..hehe..aina

    ReplyDelete