Monday, August 29, 2011

selamat hari raya aidilfitri 2011

Tahun ni unik sikit... beraya di bulan Ramadhan...minggu ke2 ayah balik sorang ke kampung...minggu ke3 saya, my mum and adik bongsu, aiman pulak kelik kelate... Kenapa??? Sebab kalau balik serentak, tak boleh lama.. paling lama 3 hari... lagipun, rumah tak ada orang jaga, kambing2 lagi... tambah2 budak ramai main mercun, bahaya juga, nanti terbakar rumah... Lagipun ayah saya pun setuju... hehehehe...

Saya dengan umi saya ni mana pernah drive jauh2, paling jauh pun ke KL... 200km je... Nak ke Kelantan?? Jauh juga la bagi kami berdua... 400km ++... Dari Kuantan ke Kelantan, ada sepupu nak balik sekali. So, tak ada masalah lah, ikut belakang kereta je...

Hari pertama, dari Kuantan ke Kelantan, bermalam dekat Terengganu semalaman, gi jalan2 dulu.. hehehe...
Esoknya, sampai la Kelantan...

Puas hati balik kali ni... banyak tempat dapat pergi... Sampai zohor kat rumah nenek, lepas solat dah gi tengok2 barang kat Rantau Panjang dah... beli la sikit2...saya jumpa kuih yang dah lama saya tak makan, Mokeng Kacang namanya... and malam tu dapat makan Somtam... dah lama ngidam...akhirnya, alhamdulillah dapat makan jugak...

mokeng kacang... dalam dia kacang dal penyet, luar dia salut agar2... sedap sangat. sangat sedap. sedap sungguh. sungguh sedap....
somtam... dari betik... Thai mari.
Esoknya, malam tu sempat pergi wakaf che yeh...oooo... macam tu rupanya... jualan malam2... tapi sayangnya, hujan... tapi turun jugak tengok baju2 after hujan reda...hehehe...

Esok lagi, pergi rumah nenek sorang lagi pula (sebelah ayah)... Singgah bazar Ramadan kat Pasir Mas... wow... suka sangat bazar kat sini... macam2 kuih ada... kuih muih yang memang jarang atau memang tak ada kat Kuantan Bandar Palma niyh semua dapat jumpa...

Esoknya, pergi pasar Pasir Mas, dekat dengan kereta api...angkut nenek sekali... hehe... banyak la jugak beli2 kat sini. Lepas zohor, pergi KB cari baju raya... banyak tempat pergi, Parkson, Billion, Tesco... pasar Siti Khadijah pun sempat masuk kejap... penat... tapi dapat la jugak baju baru... Terima kasih ye pada my cousin yang teman... huahaha... saya tahu awak penat, tapi saja buat2 tak tahu.... hahahahaha... Sebenarnya, nak jalan2 je, kenal tempat.... bukannya melawat semua tempat sebab tak jumpa baju raya... hehehe... Petang tu buka puasa rumah cousin kat Pasir Tumboh...


mak sedare.

sepupu.

akid arsyad... tok pehey gapo dio kecek.

skali lagi mokeng kacang... sebab sedap sangat... hahahaha
Lepas tu macam tu lah, selang seli, rumah nenek ni, pastu nenek tu pulak... Akhirnya, dah nak balik... malam tu tidur cukup2, sehari before balik, rasanya main doa saya supaya selamat sampai Kuantan je rasanya... dengan yakinnya walaupun tak berapa yakin jalan pulang, sebab saya ni buta jalan, tunjukklah 100 kali pun, tetap tak ingat jalan...hahahaha....

Sampai dekat KB, dah tak tahu nak pergi mana... call ayah, dia suruh ikut Pasir Puteh.. lepas tu dah tak call2 dah, try and error je dengan umi saya... ingat2 je, lepas pasir puteh jumpa tempat mana2 sampai la ke Kuantan... fuuhhhh... rasa terer pulak drive... ahahahah...walaupun mengambil masa yang agak panjang, 7jam... takpe, raya2 ni kena lebih sopan memandu... tak gitu??? hehehe...

No comments:

Post a Comment