Monday, August 8, 2011

Doktor dah tak hot sebab gaji sikit... yeke???

Beberapa hari lepas, duk kecoh di facebook gaji doktor turun.... Saya cool lah lagi... Pastu dengar2 turunnya banyak, RM1000... Seribu tuh... Banyak tuh... Terus tak jadi nak cool, jadi suam2 semula... hahahahah...

Walaupun saya ni student lagi, tak tahu lagi bila dapat jadi doktor... Harap2 3 tahun lagi lah... Tak ade yang sangkut2...ameeen... Saya dengan tidak semena2nya rasa risau pulak gaji kena potong... Actually the exact gaji pun saya tak tahu sebenarnya... ada HO cakap sebulan sekali ngan oncall bolehlah dalam RM4000++.... Berbaloilah dengan kepenatan kan.... dan masa yang dikorbankan....

Kerja penat, belajar lama...gaji pulak kena potong...aiiisshhhh... down tiba2... jeles ngan orang lain yang dah kerja...umur 22, 23 dah kerja...adoooiiii....

Lepas tu dapat tahu jam bekerja dari 90jam ke 54jam...
Erm... barulah lega sikit, walaupun saya pun tak berapa faham sangat cam ne nanti...
Tapi kalau lah memang kurang betul waktu bekerja macam tu, tak pelah... Jangan nanti khabar kosong je, jam bekerja tetap sama... Dengar2lah, tak tahu betul ke tak... Doktor kerja dah ikut macam nurse, 3 shif... pagi, petang, malam...

Saya pun dah mula berangan2 ada banyak masa ngan famili, duk rumah...waaaahhhh...seronoknya... Ada anak ramai pun seronok niyh... ameeen3~  Hahahahaha....

Saya ada la jugak bagitahu umi saya... Dia respon "bagusla, ada masa banyak... Taklah busy mana nanti".

Owh anak2 mummy, mummy ada masa untuk kamu ni, mummy tak busy pon...hehehehe...Syuha berangan!

Tapi ada jugak sesetengahnya tak setuju, saya pun tak tahulah saya ni kategori setuju ke tak, sebab masih tak berapa surekan.... Yes, memang duit sangat penting zaman sekarang... everything guna duit, even nak membuang air kecil, sederhana atau besar di public toilet... Ayah saya kata, "sekarang ni semua benda duit, rasanya nak lepas kentut je kot tak perlu duit"...hahahahah, bernas betul lah idea ayah!

Sebab kena potong gaji??? Erm, saya rasa sebab doktor mencukupi untuk buat 3shif... tak macam dulu2... Tahun 2015, dijangka lambakan doktor2... Kebenarannya, tak tahu... Tapi pernah masuk paper rasanya... Dan ada saudara saya yang doktor cakap, sekarang HO tak semestinya dapat jadi MO mudah2... Tak macam dulu...

Impact penurunan gaji??? Erm.... mungkin doktor2 lelaki dah semakin kurang hot kot... dari 100celcius turun jadi 80celcius...hehehehe...sebab gaji dah sikit (jangan marah ye doktor2 sekalian)... Gurau2 je ni, jangan terasa pulak yer ^^. Dan berita baik untuk doktor2 perempuan... Lepas ni, mungkin ramai lelaki dah ada keberanian untuk menghampiri doktor2 perempuan...yelah, banyak masa untuk famili kan... Hehehehe... Apa2 pun, sebenarnya bergantung pada kita untuk menguruskan masa dengan baik... tak kesah lah kerja apa2 pun... Tak gitu??

Ramai yang duk plan nak buat tu buat ni nak tambah pendapatan dan yang pendapat yang paling banyak nak kerja kat hospital swasta...Planning is good... Apa2 pun, tu planning jangka masa panjang, jangka masa pendek ni perlu jugak... Belajar betul2, biar jadi doktor yang hebat... Pastu dah settle everything, baru fikir... Sebab kita pun tak tahu keadaan kehidupan kita 4-5 tahun lagi... Dah ada husband ke? Anak dah berapa? Kerja kat mana? Tu semua mempengaruhi... Ni pesanan untuk diri sendiri niyh!


SELAMAT MAJU JAYA YE BAKAL2 DOKTOR, DOKTOR2 DAN KEPADA SEMUA YANG ADA KAITAN DENGAN DOKTOR, TAK KIRA LAH, SUAMI DOKTOR KE, ISTERI DOKTOR KE, ANAK DOKTOR KE, MAK AYAH DOKTOR KE... SEMOGA BERJAYA DUNIA AKHIRAT~








2 comments:

  1. mencabar2. "Kerja penat, belajar lama...gaji pulak kena potong..."

    sabo la ye! XD

    blog ni best. cerita seorg doktor, ibu & isteri.

    ReplyDelete
  2. kerja apa2 pon suma mencabar faiz... anyway, thanks sebab share blog ummusaif ye..hehe

    ReplyDelete