Wednesday, August 10, 2011

hidden obese... kurus tapi banyak lemak... oh nooo!

aiyaaaakkk!!!!!!!
Kurus tak semestinya sihat... Pernah dengar tak orang cakap cam ni??? Haaaa, betul la tuh... Kalau saya, saya setuju... Owh anak2 mummy sekalian, meh mummy nak cerita, supaya kamu semua nanti jaga pemakanan dan kesihatan... Kesihatan ni satu nikmat yang Allah beri. Biasanya orang tak sedar nikmat ni sehingga lah orang tu jatuh sakit... Barulah tersedar, betapa besarnya nikmat kesihatan... Kan3?

Terpikir nak buat entri ni masa mummy tengah makan tadi (buka puasa)... Sebelum buka puasa tu ada siaran  Upin Ipin... Upin Ipin yang comel tu kan anak yatim... Terpikir, cam mana anak2 yatim kat rumah2 anak yatim buka puasa ye... teringat sekejap rumah anak yatim yang pernah mummy lawat...

Dari kecik, mummy memang mewah dari segi pemakanan... orang kata kira makan tuh bukan cukup2 makan, tapi perkataan cukup2 tu dah kena tukar jadi lebih2 makan... Mummy kaya ke??? Hohoho...tak lah...  rezeki Allah anak2, walaupun mummy ni kategori famili yang tak berwang, tak makan gaji, buat kerja2 kampung je, kerja kena tiap2 hari, akalu tak kerja takleh makan... Tapi alhamdulillah, Allah Maha Kaya, dari segi makan memang mewah... Sebab apa mummy? Sebab datuk kamu dulu (ayah saya sekarang la kan) kerja penjaja ikan, sayur... So, cakap je la spesis ikan apa yang mummy tak pernah makan??? Semua pernah... Haiwan laut dan darat apa je yang mummy tak pernah cuba??? Macam2... memang dalam satu bulan memang kitaran lengkap kot ayam, ikan, udang, sotong, kerang, lala, ketam.... Sayur pun macam tu jugak... Lagi2, nenek kamu tu (mak saya la tuh), bahan2 ada je dia masak...

Bukan setakat lauk2 pauk je, buah-buahan pun sama, tak pernah tak ada kat rumah... Yang ni memang sifat semulajadi yang serupa umi dan ayah mummy, memang buah wajib ada kat rumah... Walaupun sekarang ayah saya dah tak kerja menjaja lagi (dah tua, tak larat dah, kerja kebun2 jelah), sampai lah sekarang pun macam tu... at least lah, pisang mesti ada... Kalau gi mall tuh, mesti beli silih berganti mata kucing, nangka, epal, tembikai, jambu... Dan saya sekarang memang menggemari buah-buahan pun...

Lepas tu terbuka la cerita, kata saya," Ai, banyaknye la makanan kita... Macam mana lah famili orang lain ye? Tapi masak tadi rasa sikit je, mungkin sebab ada sikit jah orang kat rumah ni (ada ayah, umi, saya dan adik bongsu laki)." 
"Kalau anak ramai tak cukup ni... Macam umi dulu2, lauk2 ni memang kena bahagi siap2, dulu umi lauk satu je, pastu semua pakat kerumun". 
Dalam hati aku, "ni nak anak ramai ni, baru tak membazir makanan...hahahahahah..."hati cakap ni, mulut tak cakap...
Umi pun sambung lagi, "Sapikah(adik) nak balik Sabtu ni, dia suruh masak sedap2"...
"Amboi, sedapnya mu Sapikah suruh masak sedap2, aku dah boring dah masak sedap2, lauk2 ekslusif ni... nak masak simple2 je", kata lagi dalam hati sambil niat rasa macam nak makan ikan goreng, ulam dan budu je...hahahah... 
"Kesian jugak dia, makan nasi kawah asrama je, nak jugak makan lauk kat rumah", umi sambung lagi... Aik, macam tahu2 je aku macam tak puas hati.... atau kebetulan je pun... hahahaha...

Saya sekarang seriusly ambik berat sikit corak pemakanan ni... Dulu tak, sekrang je, sejak setahun yang lepas... Kenapa??? Sebab saya gi ukur jumlah lemak dalam badan... Dan resultnya, 28 point something (28.+). Saya dah lupa dia ukur dalam unit apa, peratus ke apa... Tapi yang pasti, lebih 30 dah lebih lemak dalam badan2... Ni bukan BMI tau, ni lemak punya perkiraan. Tanya2 orang yang check lemak yang badan sepesen je ngan saya majo cakap 17 -24 cam tu je... Orang lain yang lagi comel dari saya pun tak tinggi nilai macam saya.... Aiyo... "Lemak saya 28 plus"..."Yeke Syuha, apsal banyak sangat? Awak nampak kurus je"... Banyak respon macam tu lah kat saya... Hukhukhuk...S.E.D.I.H... Tapi saya bila fikir2 balik pemakanan saya... memang logik lah lemak banyak. Dah kurang lebih 5tahun umi saya berniaga nasi pagi2... Semua jenis nasi ada, nasi dagang, nasi minyak, nasi kerabu, nasi lemak... semua ada... Makan pulak kadang2, before pukul 12 ttu dah 2 pinggan, kuih lagi...aiyooo...

Memang saya kurus... berat yang paling berat pun pernah cecah 50kg... Tapi yang ideal selalunya 48-49kg ler... Kependekkan pulak 156cm...Kira BMI ok la...20+
Sejak hari tu, saya mula control makan... tapi bukan diet taw... control je, kurangkan makanan yang ada lemak banyak2, makanan yang ada minyak yang banyak... Kuantiti tetap sama. Cuma tak makan kenyang terlampau. Makanan merapu2 macam cakedes, jajan tuh saya memang dah kurang terus... 4  or 5 bulan lepas tu alhamdulillah, lemak dari 28 plus turun 24 plus... happy3...hehehehehe... Sampai sekarang, memang saya control... Takut la, sekarang banyak penyakit... Lemak ni bahaya, boleh buat sakit jantung, darah tinggi, kencing manis... 

Di sebabkan U saya dekat ngan rumah, saya selalu balik rumah. Dan secara tak lansungnya memang saya control pemakanan keluarga saya terutamanya umi dan ayah saya...hehehe... (Kalau adik-beradik saya baca, please jangan inform umi ayah...malu)... Control macam mana??? Contohnya, kalau masak yang melibatkan santan tuh, saya cakap la..."Kita buat cair2 jelah, rasa nak makan cair2 je, muak pekat2"...hehehehe....

Ok anak2...meh mummy nak pesan sikit:
1. Kalau kita kurus pun, jangan nak makan lebih dari had... Kalau boleh jangan fikir "makan je lah banyak pun, badan tak naik jugak."
2. Jaga pemakanan walaupun masih muda, sebab effect dia mungkin bukan sekarang... Tapi time dah tua nanti...
3. Jaga pemakanan niat untuk jaga kesihatan... Bila kita jaga kesihatan, boleh dapat pahala taw, sebabnya... kita jaga nikmat segala organ2 yang dikurniakan Allah... Kalau dah jaga, sakit juga, itu lain cerita... mungkin ujian... tapi at least ada pahala kita cuba menjaga dah.
4. Heeee...tu je.... kesihatan nikmat yang sangat mahal... Peace~


.




4 comments:

  1. good point doc! suke post kamu nih. org kurus x semestinye sihat. yg penting kawal pemakanan :)

    ReplyDelete
  2. =) setuju..hns pon dh start ubh care mkn start lps pro hritu..

    ReplyDelete
  3. mari lah mari kita jaga kesehatan...iyah3~

    ReplyDelete
  4. sgt setuju!!!!org kurus xsemstinya xde lemak yg berlebihan...yg jns mcm ni lg bhya sbb dia ingt dia kurus n mkn je apa yg dia nk suka ati...hu3

    ReplyDelete