Saturday, January 3, 2015

episiotomy

episiotomy ni merupakan bukaan yang dibuat oleh doktor untuk membantu proses kelahiran... kalau bahasa mudah2nya "gunting jalan" supaya baby mudah keluar...

macam ni la episiotomy. biasanya doktor akan buat bila dah nampak kepala baby dan baby memnag dah nak keluar sangat2 untuk elak terkoyak. biasanya akan buat medio-lateral episiotomy.
eh? kalau gunting pun terkoyak jugak??? sebenarnya tujuan gunting tu untuk elakkan terkoyak banyak tempat (contohnya kanan kiri terkoyak), atau terkoyak yang berkedut2. kalau gunting ni terkoyaknye lurus je. jahit pun senang. Gitulah...nak terang banyak2 pun xreti.

Dan biasanya, anak sulong majoriti tak kira government or swasta akan buat episiotomy.

Dan malangnya untuk kelahiran anak sulongku, walaupun dah episiotomy, jalan ku still terkoyak...SECOND DEGREE TEAR plak tu... kalau first degree ke, skin tear ke... xdela seksa sangat.

second degree tear kiranya dubur masih terpelihara  walaupun hampir dah.

Walaubagaimanapun, dengan berfikiran positifnya.... aku sangat2 bersyukur bukan 3rd or 4th degree tear... tak sanggup... huhu... degan luka episiotomy plus second degree tear pun seksa sangat!

Alkisahnya begini, lepas je bersalin keluar anak dan juga uri, bermulalah episod menge'check' kembali jalan yang dilalui baby tadi.

"Huh, sampai anus(dubur) la kak." kata HO kepada staff nurse kat labour room. 
Aku pun apa lagi, terus alert "huuhhh??? sampai anus ke" Allah, terus teringat kes yang aku jumpa sebelum ni yang sampai kena masuk operation repair semula yang terkoyak tu...

HO tadi pun kata kat aku "Jap saya tengok. Errmm.. macam anus"
"Yeke anus?" HO tu senyap pandang aku macam nak angguk tak nak angguk..

"Saya pun tak sure, errmm.. ke tak sampai?" berbincang la HO tu dengan nurse. 
"Rasanya bukan anus kot, tapi dah nipis sangat macam nak sampai anus" aku masa tu rasa sedih sangat.

"Kita inform MO(doctor senior) lah" nurse kata.

Lepas tu terus MO datang. Masa tu aku rasa release sikit. At least aku fikir kes aku dihandle oleh doktor yang leih berpengalaman.

MO tu pun cek.. Dia mula2 macam cakap..ermm...dah nipis ni(maksudnya nak sampai lubang dubur). Dan MO tu pun cakap second degree lah! Untuk ditulis dalam record.

"Macam mana boleh jadi macam ni? tak buat epi ke?" "Buat!"

"Dah tu, tak guide betul2?" "Guide"

Aku masa ni rasa lega sikit sebab terfikir mujur second degree and nampak MO tu tak over nak jahit.

Bermulalah sesi jahit menjahit....eerrr....dalam masa sejam jahit tu sempat 4-5 kali aku jerit 'slow' sebab sakit... Entonox (gas sedut) yang diberi aku rasa macam 'tok makang samang pon'. Aku rasa mcm placebo je... Huhuhuhu...

Habis sepaket benang, nampak doktor letak benang...

"Dah siap ke?" "Adik, kalau sikit, saya bagi nurse je jahit!" Maka, fahamlah aku, buka lagi sepaket benang....

Cramp ooo kaki, nak luruskan tak boleh, nak gerakkan tak boleh...

Akhirnya, siap! Huh...... lega sangat.... sangat2....

Bermulalah lah pula hari2 yang menderita menjaga luka2 tersebut, nak duduk tak boleh, nak berak tak boleh... NAK BERAK TAK BOLEH tu masalah yang sangat besar okay! Sembelit! Tak boleh teran takut tertetas benang jahitan... Yela, laluan najis kan sebelah je dengan laluan baby yang terkoyak tu...

Bila difikir2 balik, kenapalah dah buat epi tapi masih terkoyak banyak.

1. Aku terangkat punggung masa teran.
2. Masa kepala dah keluar 3/4 macam tu, should be takyah teran bersungguh dah kepala baby akan keluar slow2, tapi aku masa tu walau tak rasa sakit, bersungguh teran sampai doktor and nurse kata dah2... dan mungkin masa tu tangan doktor guide jalan dah tak kuat sebab dah nak tarik kepala babykan.
3. Takdir.
4. Entahlah.

By the way, masa buat episiotomy tak sakit! tak rasa pun! hihi... pandai doktor tu buat, di masa yang betul. And aku dapat agak time doktor tu buat sebab nampak pergerakan tangan doktor.

Dan nanti aku cerita bagaimana episod sembelit dan cara mengatasinya okay!

Moral of the story: Kena tinggikan badan supaya punggung tak terangkat! Next mission~




No comments:

Post a Comment