Tuesday, January 13, 2015

beg bersalin

Biasanya, masuk kandungan 8 bulan orang dah prepare, letak dalam kenderaan lah terutamanya...
Teringat masa kandungan aku 37weeks, aku kena pergi kursus di Besut selama seminggu... jauh tu... 300km from my home. Tapi feeling masa tu 'tak bersalin lagi kot'. Barang-barang baby pulak baru aje beli dan lengkapkan sehari dua sebelum pergi kursus.

Disebabkan ada sorang kawan aku ni 2 3 kali pesan 'Syuha, jangan lupa bawa barang baby sekali!'. Hahahah..takut terberanak la tu... kalau aku jadi dia aku takut gak, travel dengan orang yang tengah tunggu masa... Sorry la kalau buat awak gundah gulana eh... kihkihkih...

So, dengan takde perasaannya aku hanya bawa sepasang baju baby sekali dengan sarung kaki and tangan, selimut baby, dan 2 keping pampers...hahahahha...dengan baju baby tu baru buka dari plastik dan tak basuh lagi...hahahahah... baru beli kan, mana sempat... 

And aku pesan la kat husband, nanti tolong basuh baju2 baby takut balik dari kursus terberanak terus ke, tak sempat pulak nak prepare tambahan musim hujan baju tak kering.

Tapi bila dah alami sendiri ni boleh tahu lah benda yang wajib bawa ke hospital sewaktu bersalin. Okay, sebenarnya bukan untuk baby je, kita kena fikir baby dan kita sendiri.

Untuk baby:
Baju 2 pasang
Sarung kaki dan tangan 2 pasang
Selimut baby
Kain lampin 2 helai
Minyak baby (minyak telun)
Barut (kalau taknak pun takpe)
Pampers 6-8 keping 

baby kat labour room lagi...terkejut mama, masa keluar nampak biru, bila baby nangis rasa lega sikit...nasib baik tukar kaler lepas tu...
Dan kaler adik bertukar lagi, jadi makin gelap... huahahahaha... taktaulah ikut siapa (kenan kan orang kot!)
Untuk mak:
Buku rekod mengandung
IC
Duit
Handphone (aku guna hp murah so takyah bawa charger)
Botol air dan air
Biskut, makanan 
Kurma (untuk tahnik anak)
Baju yang senang menyusu 2 (xyah banyak pun, baju hospital ada)
Kain batik 2
Tudung
Tuala (takyah bawa yang besar, bawa yang face towel pun da cukup)
Stokin 2
Spender 4-5
Pad 
Minyak angin (minyak mestika je aku guna)
Bantal kecik (kalau aku tak guna, baby boleh guna)
Ubat gigi dn berus gigi
Sabun baby (so, kita bawa yang baby, kita guna je yang baby. Takyah nak baby satu, mak satu)
Plastik (nak simpan baju busuk or nak kemas barang senang)
Getah ikat rambut (senang nak ikat rambut and nak ikat biskut ke..kehkehkeh)

Tuje la kot...Tapi hari tu aku tengok husband aku bawa beg lebih...rupa2nya dia tak percaya kat aku....cess... bila aku curi2 buka nampak baju baby, pampers baby yang dia bawa and kemas sendiri (takut tak cukup la tu!) Huahahahaha....

Moral of the story: Sediakan payung sebelum hujan.

1 comment:

  1. Salam singgah, jemput segmen: novel diagnosis, header, topup,
    vector art, tudung bawal untuk dimenangi..
    http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html

    ReplyDelete