Saturday, July 30, 2011

Internal Medicine is my first posting

2007- foundation selama 2tahun.
2009- pre-clinical year selama 2 tahun
Alhamdulillah... dah 4 tahun di dunia universiti... Thank you Allah, permudahkan jalan saya selama ni...
2011- start clinical year... start dengan posting Internal Medicine... perasaan??? Kalau waktu tahun pre-clinical dulu... tak sabar2 nak masuk tahun clinical... sebab majoriti senior2 akan cakap:
"Ala... jangan risau lah, tahun clinical lah relax... banyak masa"
"Tahun pre-clinical je susah, nanti dah clinical senang la"
"Tahun clinical best, enjoy!"
"Tahun clinical ni kadang2 ikut luck jugak, kita dapat doctor apa, patient yang nak bagi kerjasama ke tak"
Betul ker??? Tunggu saya start posting dulu eh, baru boleh komen... sengsara atau gembira... hahahaha... Sekarang mestilah sangat berdebar... Ada yang cakap:
"Doctor2 kat hospital garang sikit, kalau nak marah, doctor marah depan patient terus, down jugak mula2"
"Kena rajin buka buku lah, tak ada dah nota2, semua kena independent"
"Tahun 3 je stress sikit, pastu next2 ok dah la"
Berbalik kepada posting first yang saya dapat iaitu IM... Ramai yang pesan, common cases like diabetes, asthma, dan sebagainya kena ada at fingertips je... Terutamanya symptoms, physiology and pathology... then kena tahu lab investigations dan sedikit management... IM i think is very broad topic... So Syuha, be prepare ok!!! Senang cerita kena ingat semula apa yang diajar sepanjang 2tahun lepas... Aiyo, sangat manyak maa~
Kalau dulu2, ni lah yang dah belajar:
(satu perkataan yang menggambarkan setiap blok)
Y1B1- blur... seriously, saya tak tahu apa yang saya belajar…mungkin tak dapat adapt lagi kot…banyak belajar anatomy dan biochem.. physio je la senang sket…alhamdulillah, Allah bagi lulus… miracle~mungkin as semangat untuk aku yakin dan terus belajar dalam bidang ni.
Y1B2- relax… immune, psycho, patho… kelas tak pad sangat, note pun nipis je berbanding blok lain…paling relax sebab tak stress pon waktu nak exam. Mungkin saya sangat pay attention dalam kelas waktu blok ni. So,nak revise tu senang. Lagi pun saya minat psychology!
Y1B3- microb... adoi, banyaknye benda kecik2 niyh kena tahu…susah sikitlah for me... terfikir jugak kena ke blaja kuman kecik2 niyh??? memang kena awak oi, infection kan dari semua benda2 ni... hehehe... blok ni dah start slalu ulang alik rumah dah.
Y1B4- Penat…walaupun blok ni singkat je berbanding blok2 lain, saya rasa blok ni sangatlah penatnya… mungkin sebab kelas pagi petang tiap2 hari… pastu deal ngan kerja berkomputer yang saya memang sangat buta…tapi blok ni bagus la…banyak belajar tentang reality kehidupan dan attitude.
Y2B1- menarik…menarik mungkin dah start blaja ikut system…combine all subjects…cvs,respi,haema…menarik bg saya.
Y2B2- active... masa blok ni banyak program sket…ujung minggu je mesti ade program, direct 8weeks ade program…blok ni blok GIT…ramai kata senang…tapi bagi saya xlah senang sangat… cumanya, kite blh imagine…benda yang kita deal tiap2 hari, stomach, intestine, liver..hehehe…penting ni…comman taw.. heee
Y2B3- senangsebab sy minat reproductive and endocrine…hehehhehe….tapi senang2 pon, tak score jugak…senang time belajar je la.
Y2B4- susah… susah sgt2…pasal head and spinal cord... kena baca 7 8 kali baru faham…blok ni banyak saya asyik fikir pasal fail, dari first week lagi... Syuha o syuha, lain kali jangan mindset macam tuh awal2 taw!
Diantara semua ni, kalau kuar result just Y1B2 and Y2B1 je result saya tengok sendiri… yang lain semua kawan2 tolong tengokkan, betapa penakutnya saya dengan kenyataan… heee
FIRST PROFESIONAL EXAM. Susah sangat… dan perasaan ni sama macam Y1B1,miracle…Allah tolong saya..Alhamdulillah…biasanya lepas exam rasa release, ni lepas exam lagi teruk rasa perasaan tidak tenang compare dengan sebelum exam…OSPE,MCQ lah terutamanya, rasa sangat tidak boleh buat.
Apa2 pun, ini semua sudah berlalu, menulis hanya sebagai kenangan di hari2 akan datang…syukur Allah memberi ujian dengan pelbagai rasa…akhirnya manis jua yang diberi... Harap kejayaan hari ini dapat memberi semangat untuk saya menjadi insan yang lebih baik...
Allah, permudahkanlah jalan saya dalam medical school ini... Saya nak jadi doktor yang bagus untuk pesakitnya...
Pesanan untuk diri sendiri: (baca time down taw Syuha!)
"SYUHA, JANGAN TAKUT DENGAN DIRI SENDIRI OK, BE CONFIDENT!!! KALAU RASA TAK FAHAM CEPAT2 CARI JAWAPAN AND JANGAN MALU TANYA LECTURES DAN KAWAN2 YER!~"

4 comments:

  1. insyaAllah.. berkat usaha dan doa.. gud luck syuha ! :)

    ReplyDelete
  2. clinical years eh.. my advice to you my dear junior:
    1- Always start ngan neutral mode: tak kisahla ape org kate ttg posting tu or doctor tu..itu pendapat masing2..
    2- Makan tido kat wad: jgn ponteng ward work.. believe me seeing is believing... baca buku kat bilik x same ngan tengok patient kt ward
    3- Ringankan mulut and ringankan tulang..
    4- Its ok if you fail satu posting: not 2 postings_otherwise kene repeat the whole year...
    Happy Clinical Years!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. thank you my dear sister...no 1 and 2 xpernah org pesan lagi...tenkiu3...really appreciate...

    ReplyDelete