Thursday, July 14, 2011

kelapa oh kelapa

Suatu pagi, boring2... Saya sempat belajar dengan ayah saya pasal kelapa... Teringat masa sekolah dulu2, buku teks kata pokok kelapa ni pokok serbaguna...

Air diminum, isi dimakan, sabut dibuat berus, lidi dibuat penyapu, batang pokok dibuat titi... Macam2lah... hehehehe...

Bagaimana menghasilkan anak pokok kelapa???

mula2, cantas kelapa tuh supaya jadi macam gambar niyh... tapi bukan boleh main cantas je, kena tengok angle jugak...

Ada 3 bahagian so, pilih angle yang paling besar... Kalau dalam gambar ni, cantas yang atas tuh. Kenapa dekat bahagian angle paling besar?? Sebab tunas dia kat situ...

Lepas tu, kena lah rajin siram dan pastikan bahagian cantasan ke atas...

Waaahhh... dah tumbuh~ Ni selepas sebulan.

Kalau dah 3 bulan, inilah hasilnya...
(Handsome nyer ayah saya...hehehehe~)

Banyak lagi saya belajar sebenarnya... Cara membelah kelapa membuang sabutnya... macam pelik je ayat niyh.. hahaha... Kalau nak belajar, meh2 datang rumah, saya ajar... siap praktikal lagi... Hakhakhak...

Mari kita bercucuk tanam berbakti kepada bumi Allah ini~



1 comment:

  1. Wa sukanya benda benda gini!Teringin nak wat syu!

    ReplyDelete