Sunday, June 5, 2011

kisah engineer tak menjadi


UTM Skudai...tempat first saya mengenali dunia baru.


pusat asasi UIA Petaling Jaya...satu nikmat masuk sini.


UIA Kuantan main campus...sekarang saya ada di sini lah...

2007, 2008, 2009, 2010, 2011…wow…already 5 years in university…kenapa tak grad2 lagi ni syuha oi??? how fast the time is…feel like im still teens…
I’m a pharmacy student before at foundation center UIA PJ...tuptuptup, masuk main campus Kuantan, saya ada kat Kulliyyah of Medicine…mungkin rezeki saya kat sini kan…
Alhamdulillah… Allah itu Maha Mengetahui yang terbaik untuk hambaNya…jauh jugak perjalanan sebelum jadi student medic ni…lepas SPM, poyo2 nak jadi engineer la kan, so pergi la buat foundation engineering kat UTM Skudai…Finish foundation there, then im thinking again, susah ooo engineering ni...so, kena fikir semula lah bila tawaran UIA datang jemput jadi student pharmacy…jenuh jugak nak fikir… masa ni kira keputusan yang terbesar saya kena decide dalam hidup niyh...soal masa depan ni..hoho... kalau nak jadi engineer, study lagi 4 tahun, kalau nak jadi pharmacist, study lagi 6 tahun (termasuk foundation). Sebenarnya lah kan, saya nak stay UTM je. Tapi saya nampak pancaran wajah umi saya yang penuh pengharapan mengharapkan saya ambil pharmacy, saya pun decide lah nak ke UIA.
Sebenarnya, ada satu sebab terbesar saya tak nak pergi UIA...sebabnya,UIA kena belajar dalam bahasa Arab...saya tak pernah belajar Arab..macam mana saya nak belajar nanti??? Itu lah hal yang asyik saya fikir tak nak masuk UIA...Tapi Allah dah aturkan langkah saya ke UIA...macam mana tu???i dont know how it was happened, saya terbaca kat mana, or mungkin mimpi, or mungkin someone tell me..student pharmacy tak perlu belajar dalam bahasa Arab...statement ni memang lekat dalam minda sampai la saya tarik diri dari UTM and register UIA...betul ke?
So, dengan senang hatinya saya daftar masuk UIA. 2 3 hari kat sana dalam minggu taaruf, barulah saya tahu pharmacy student kena belajar Arab jugak...masa tu memang terdetik dalam hati saya,"Allah memang nak saya menuntut ilmu di sini, Dia tutup apa yang saya takuti untuk saya melangkah daftar di sini. Kalau saya tahu saya kena belajar Arab, memang saya tak datang sini, tapi Allah hapuskan supaya saya fikir saya tak perlu belajar Arab, supaya saya datang sini." Memang banyak kali jugak la saya cakap sorang2 waktu tu... Alhamdullillah,bukan belajar pharmacy dalam Arab yang saya fikir(yang buat saya tak nak datang UIA), rupa2nya belajar subject Arab je...senang je,macam darjah 1...
Dulu saya ingat 6 tahun je saya kat UIA ni...rupa2nya tambah setahun...jadi 7tahun..hehehe..2tahun foundation dekat UIA PJ. 5tahun degree dekat UIA Kuantan(harap2 tak sangkut la...ameen3)... Mengimbau kenangan macam mana saya boleh tukar kos??? Belajar la rajin2 untuk dapat ranking yang tinggi...hahahaha.... Masa ada offer temuduga untuk medic, ada seorang sahabat ni yang sangat baik membantu saya...dia tolong saya uruskan borang semua. (aik, sejak bila dia tahu saya nak jadi doctor?)...sebab masa tu saya balik kampung...thanks a lot my dear friend...semoga Allah juga menolong kamu... Akhirnya, temuduga ok, result ok, dapat la tempat as student medic.
"Inilah kisah mummy sayang, Allah dah aturkan semua jalan hidup mummy. Kita hamba Dia ni kena banyak berusaha, kita kena banyak berdoa, selebihnya serahkan pada Allah... kalau dah tertulis qada' dan qadar, takdir itu akan berlaku...contohnya, kalau dah tertulis mummy ni akan jadi doctor, akan jadi doctor juga...cumanya, jalan untuk mencapai takdir itu kita tidak tahu sama ada cepat, lambat, lurus, atau berliku...So, kena banyak berdoalah sayang ye...semoga dimudahkan segala urusan..."(bicara saya kepada anak2...hahaha)
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang aku maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Aku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka selalu berada dalam kebenaran. (Surah al-Baqarah: ayat 186).

1 comment:

  1. bestla bace blog mummy ni. truskan menulis utk anak2 mummy. semoga jd doctor muslimah berjaya 1 hari nnt. ameen...
    -dr sam-

    ReplyDelete