Wednesday, June 22, 2011

maaf: apa ertinya?


Situasi 1: "Saya minta maaf kat awak, saya dah buat silap macam ni macam tu masa dulu....bla bla bla..."

Situasi 2: "Saya minta kat awak andai saya buat salah, andai saya silap dan bla bla bla...."

Situasi 3: "Saya minta maaf kat awak, saya tak sengaja, saya terpaksa bla bla bla...."

Memohon maaf bukan sesuatu yang hanya diperlukan ketika kita melakukan kesilapan sahaja... Kita perlu memohon maaf setiap masa contohnya seperti situasi di atas; sedar kesilapan kita, tidak tahu sama ada silap atau tidak (mungkin kesilapan yang mengguris hati, hati kan tak nampak), atau kesilapan yang tanpa disengajakan.

Jawapan standard yang biasa diterima:

"Ok, aku maafkan"... atau mungkin

"Aku maafkan, tapi aku susah sikit la nak lupa"
.... atau yang lebih menakutkan

"Amboi2, senang2 nye ko mintak maaf ye, sikit2 mintak maaf, ko ingat dengan maaf je boleh selesai masalah ke hah???"


Juga ada 3 situasi; dimaafkan, dimaafkan dengan bersyarat, dan sukar dimaafkan.

*_* <<< Pening... Apa erti maaf??? Mungkin ada yang kata maaf itu melupakan... Tapi bagaimana pula dimaafkan tapi tidak akan melupakan??? Erm...

Kadang2 kita sendiri mungkin mengalami masalah ini... Kita memaafkan seseorang, tetapi masih mengingati kesalahan itu...Sebenarnya,

MAAF BERERTI TIDAK MENGUNGKIT!

Ada kesalahan yang kita mudah melupakan begitu sahaja, ada kesalahan yang kita maafkan tetapi masih mengingatinya walaupun sedaya upaya cuba melupakan... di sinilah erti maaf yang sebenar... Kita tidak mengungkit lagi kesalahan itu dan masih memberi peluang kepada individu itu.

Ramai orang walaupun sudah memaafkan tapi masih mengungkit contohnya:

"Ala, dia tu memang macam tu, dulu dia buat kat aku lagi teruk...bla bla bla, tapi aku dah maafkan dah."

Walaupun kita tidak dapat melupakan kesalahan seseorang, cubalah tidak untuk mengungkitnya kembali... Bayangkan jika Allah swt mengungkit semula kesalahan yang kita buat setelah kita bertaubat... Sedih kan? Begitulah perasaan apabila kesalahan yang telah dimaafkan diungkitkan semula... (Renung2kan, selamat berfikir~)

Allah berfirman dalam surah Ali-Imran ayat 143 (4:143) yang bermaksud:

"...Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah mencintai orang yang berbuat kebajikan."


















No comments:

Post a Comment