Friday, March 30, 2012

jauhi amalan suka berhutang

hutang ngan sapa ni syuhada??? ahahahhaha.... pada suatu petang, seorang pakcik mengira2 duitnya....

"banyaknya duit....boleh la pinjam ni.

"syuhada nak berapa?

"saya nak dua ratus. minggu depan saya bayar...

"dua ratus je?

"dua ratus jela...sian saya, banyak pakai duit skrg pakcik...hahahahha

"nah... (sambil hulur 200 ratus hinggit)...kihkihkih...

aku main2 jelah....

"eh...xpe2...saya gurau je pakcik... nanti tak dapat bayar balik...ha, camne?

"takpela, bayar la minggu depan2 lagi...nah, ambik la!! kalau tak dapat bayar, bayar la nanti ada duit...

ha...sudah...aku dah rasa bersalah...dah letak duit kat tangan aku dah... kalau aku tak ambik, terasa plak pakcik ni....

"ok, balik dulu...

aik, duit ni...camne ni????@#$%^&&**((

kaya sekejap... tapi duit tu bukan milik saya... so, saya simpan je la...t jumpa, sy bagi semula...huhu (tak tenang jiwa aku)

Jangan amalkan hutang... biasa orang ada habit berhutang ni, susah nak maju...

Kadang2, duit dah ade pun, still nak meminjam dari orang lain... sebab sayang nak guna duit sendiri...

"Kalau kita mampu, kalau tak mampu sekalipun, cuba sehabis baik dulu, jangan suka berhutang... bila berhutang, jiwa tak tenang... kerja3, asyik duk kena bayar hutang orang!...hidup tak kan maju" selalu parents i cakap.

Mana lagi kaya?

"Orang yg ada 1 juta, tapi takde hutang, orang yang ada 2 juta, tapi still ada hutang 3 juta?"ayah aku pernah tanya macam ni... hahaha.

Hutang ni banyak yang akan memeutuskan silaturrahim...

Contohnya, bagi sorang kawan pinjam rm500... lepas tu tak bayar2... orang yang memberi hutang mesti rasa tak puas hati kan? orang yang meminjam pula mesti lari2 tak dapat bayar hutang... last2, putus kawan... Banyak je putus saudara, putus hubungan adik beradik sebab hutang ni...

Apa2 pun, jauhi amalan berhutang ye... jangan jadikan habit kita suka berhutang, dan kalau kita nak memberi hutang, tengok pula keadaannya... kalau nak hutang sebab benda yang tak perlu... baik tak payah!

*tak tau lah nape i ngarut pasal berhutang ni...sebab i tgh berhutang kot...hahhah..




No comments:

Post a Comment