Tuesday, November 22, 2011

rahsia waktu pagi

I suka bangun pagi... tak kira lah hari cuti ke tak cuti... masa duduk asrama dahulu kala walaupun hari tu kelas mula lambat sikit pun, i still bangun pagi... Pagi tu maksud i xde la pagi beno, around 6.08 pg, 6.11 pg, macam tu lah and tak tidur semula lepas subuh...hehehe... kenapa 6.08 pg? 6.11 pg? sebab i am unique... hahahah, perasan betul... kalu bangun terlebih awal, rasa nak tidur pulak lepas subuh...

I biasa kunci jam xsuka sharp, ambik suku or setengah contohnya 6.00pg, 6.15 pagi, 6.30 pg... xtau ngape... hahahhhahaha.... suka kunci pukul 6.03 pg, 6.12 pg..haha.dikira unik la tu kan... tapi 630 pg tuh bagi i dah bangun lambat dah hari tu.

Mungkin sebab parents i tak suka tengok orang bangun lambat kot... Mereka selalu kata, "bangun pagi2 la, rezeki murah". Parents i pun pernah cakap "nak cari suami, jangan cari orang yang selalu bangun lambat, tidur pagi2". Tapi ada jugak kadang2 i sendiri pun terlajak tidur, itu tidak dinafikan...hehee

I pun tak faham macam mana orang boleh tidur bangun samapi pukul 10, 11... Sebab kalau i terlajak tidur until 8 pun, sehari tu i akan rasa lack of energy... Tapi mungkin mereka yang bangun lambat ni tidur lambat kan, tidur dekat2 subuh dah ke... hehehe

Antara hikmah yang i rasa bila bangun pagi:

1-Hari yang bermakna-boleh buat banyak perkara sebab waktu terasa panjang.
2-Segar -udara memang best lah, sejuk dan tenang.
3-Happy -saya suka warna sekeliling di waktu pagi... hehe... chanteeekkk... rasa bersemangat bertambah.

Antara rahsia menarik:

Subuh
Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.
Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.
Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.
Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.
I baca dekat sini

So, jom bangun pagi2!!!

No comments:

Post a Comment